FAQ

Order

Hur vet jag om min order har blivit mottagen?
Det skickas ett ordererkännande till  e-postadressen du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått något mail så har beställningen inte gått igenom eller så kan en felaktig e-postadress vara angiven. Kontrollera gärna din skräppost så att mailet inte har hamnat där. Är du osäker så kontakta gärna kundtjänst.

Hur gör jag om jag vill komplettera eller ändra min order?
Detta går tyvärr inte att göra själv. Har du valt att betala med kort, direktbetalning eller PayPal kan vi inte lägga till något på din order eftersom vi inte har möjlighet att höja beloppet på din order. I det fallet måste du lägga en ny order på de delarna du vill lägga till. Har du valt att betala med faktura eller postförskott kan du kontakta kundtjänst som kan hjälpa dig att lägga till produkter på din order. Detta under förutsättning att din order inte är plockad, packad eller skickad ännu.

Hur gör jag om jag vill avbryta en order som jag lagt?
Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig med detta under förutsättning att din order inte är plockad, packad eller skickad ännu. Är den skickad så måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss.

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt? Hämtar du inte ut paketet du beställt debiteras du 300 kr för outlöst paket.
 

Hur kan jag se status på en redan lagd order?
Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Hur gör jag om vi är ett företag som vill handla med en leveransadress och en annan fakturaadress?
I kassan går det kryssa ur rutan "Leverera produkter till ovanstående fakturaadress". Ange sedan den adress ni önskar få ordern skickad till.

Är alla priser på safety1.se inklusive moms?
Ja

Vad kostar frakten inom Sverige?
Frakten bestäms av vikten på ordern, enligt gällande prislista hos PostNord.
Varubrev
MyPack & Företagspaket

Hur mycket måste jag handla för, för att få det fraktfritt inom Sverige?
Den fraktfria gränsen går vid 750 kr inklusive moms.

Jag bor i Sverige men vill skicka varor till ett annat land, hur lägger jag en order?
Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Retur

Jag vill göra en retur, hur gör jag?
Du hittar vår sida för byten, retur och reklamation här.
Fyll i era uppgifter så hanterar vi ärendet så fort vi kan.
 
När vi hanterar din retur kommer vi att göra en återbetalning eller kreditera din faktura, beroende på vilket betalsätt du valt. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi mottagit din retur. Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar. När betalning mot faktura skett kontaktar Svea dig via epost för att få dina kontouppgifter. Önskar du returnera delar av din order och samtidigt valt betalsätt Svea betalar du endast in beloppet för de varor du väljer att behålla. Returnerar du hela din order krediteras fakturan när vi mottagit din retur. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se
Ni står själva för returfrakten tillbaka till oss.
Om du angett rabattkod i samband med ditt köp och sedan vill returnera din order går det givetvis bra. Har du samtidigt valt återbetalning räknas rabattkodsbeloppet av på returen. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan förblir förbrukad. Däremot skapar vi nytt presentkort vid retur.

Jag vill göra ett byte, hur gör jag?
Du hittar vår sida för byten, retur och reklamation här.
Fyll i era uppgifter så hanterar vi ärendet så fort vi kan.

Önskar du byta till en annan produkt noterar du det på sidan byten, retur och reklamation. Ange vilken produkt samt eventuell färg och storlek du önskar att byta till.
Lämna in paketet hos ett postombud.
Det går även bra att byta till helt annan produkt så länge den kostar lika mycket eller mindre än den vara du ursprungligen beställt. Byter du till en vara med lägre pris kommer vi att kreditera mellanskillnaden.
Vi reserverar oss för att varan du önskar byta till kan vara slutsåld när vi mottar din retur. I det fallet häver vi köpet och krediterar summan för returen.

Jag vill göra en reklamation, hur gör jag och vilka garantier har jag?
Finns det möjlighet att ta en bild på varan du vill reklamera, och på så sätt visa oss problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Skicka bilden genom att fylla i era uppgifter här byten, retur och reklamation, samt skriv vad det är som hänt och hur du har använt produkten/produkterna. När vi har mottagit informationen kommer vi att återkomma till dig hur vi går vidare i ärendet. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt.

Jag har skickat tillbaka en vara och vill veta status, hur gör jag? Din retur hanteras så snart vi har mottagit den och i turordning som den har kommit in. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi har hanterat den. Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Behöver jag betala en faktura om jag ska göra ett återköp?
Behåller du delar av din order betalar du för produkterna du behåller samt returfrakt och fakturaavgift. Vi kommer kreditera resterande belopp när vi har hanterat ditt återköp.
Om du du ännu inte betalt din faktura och vill retunera hela din order skickar du tillbaka hela din order till oss.
Då vi mottagit din retur krediterar din faktura.

Har du betalat din faktura kommer Svea att kontakta dig om tillvägagångssätt för att få dina pengar återbetalade. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se.

Hur hanteras mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong vid en retur? Har du använt en rabattkod du fått på köpet i en kampanj och gör en retur med valet återbetalning kommer vi att räkna bort rabattkodens värde från det återbetalda beloppet. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan det förblir förbrukat. Om du däremot betalat för ett presentkort kommer vi att skapa ett nytt till dig om du gör en retur. Det nya presentkortet skickas via mail till dig.

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja på?
Payson - Kortbetalning (Visa, MasterCard), Payson - Direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB), SVEA Payson - Faktura, Payson - Svea Delbetalning, Swish, Postförskott och PayPal.

Kan jag som privatperson välja faktura och sedan en annan leveransadress?
Nej, vi har tyvärr inte den möjligheten. Vid faktura eller delbetalning skickas alltid din order till din folkbokföringsadress. Det går däremot bra att få en annan leveransadress om du väljer direktbetalning, postförskott Swish eller PayPal.

Kan man som företag betala mot faktura?
Ja det går bra. Du väljer då att fylla i ert organisationsnummer och väljer de faktura alternativen märkta med FÖRETAG.
En kreditupplysning eller kontroll om skuld görs alltid hos Kronofogden. Vid betalningsanmärkning eller skuld ska fakturan betalas före leverans.

Kan man som företag eller kommun betala med faktura med en fakturaadress och en leveransadress?
I kassan går det kryssa ur rutan "Leverera produkter till ovanstående fakturaadress". Ange sedan den adress ni önskar få ordern skickad till. En kreditupplysning eller kontroll om skuld görs alltid hos Kronofogden. Vid betalningsanmärkning eller skuld ska fakturan betalas före leverans.

Hur säkert är det att betala med mitt kreditkort på Safety first?
Ett av betalningsalternativen på Safety first är Payson-kortbetalning. När du ombeds lämna ditt kortnummer så befinner du dig på en krypterad sida. Safety first har ett SSL certifikat för att du som kund skall kunna känna dig trygg i att ingen annan får tillgång till informationen som du lämnar ifrån dig på våra betalsidor. Det kortare svaret på frågan om du som kund vågar lämna ut ditt kortnummer är "JA - på våra betalsidor kan du göra det, men vi rekommenderar inte att du skickar iväg ditt kortnummer i ett mail.

När debiteras mitt kort om jag väljer kortbetalning?
När du gör beställningen reserveras pengarna på ditt kort och sedan dras de när vi skickar din order till dig.

Jag känner mig osäker på att lämna ut mitt personnummer eller mina kortuppgifter, hur ska jag kunna handla? 
Du kan då välja att betala med postförskott. Då fyller du bara i ditt namn, adress, epostadress och telefonnummer och du betalar när du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe nära dig.

Hur använder jag mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong?
Inne i kassan, under betalningsalternativen, finns en ruta där du skriver in din kod. När du skrivit in den så klickar du på ”Lägg till". Då kommer motsvarande summa att dras bort från ordern.

Jag får ett felmeddelande när jag ska lägga en order – hur gör jag?
Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Pengarna är dragna från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse på min e-post?
Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig reda ut vad som har hänt. Det är bra om du har transaktionsnumret till hands när du kontaktar oss. Det är även bra om vi får reda på vilket belopp ordern är på och när den är gjord. Innan du kontaktar oss så är det bra om du dubbelkollar så att pengarna inte har kommit tillbaka till ditt konto.

Jag vill ändra i min order men pengarna har redan dragits från mitt konto?
Så länge du vill byta till något som är billigare så går det bra. Kontakta vår kundtjänst så kommer vi hjälpa dig med detta. Vill du däremot byta till något som är dyrare så behöver vi ta bort din order och du får lägga en ny.

Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
Det är 14 dagars betalningstid. Önskar du förlänga förfallodatumet vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se.
Företag kan välja på 10 dagar eller 30 dagar.
 

Leverans

Levererar ni utanför Sverige?
Ja vi levererar inom EU. Efter kontakt kan vi lösa leverans utanför EU.

Vad har ni för leveranstid?
Om vi har de produkter du har beställt i lager så skickar vi din order inom 2-3 vardagar. Behöver vi däremot beställa hem delar av din order från leverantör så skickar vi den inom 10-14 arbetsdagar.

Hur vet jag om min order är levererad från Safety first?
När vi skickar din order så skickas det ett mail till dig om att din order är på väg.

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 2 veckor. Efter den tiden så skickas ditt paket tillbaka till oss. Hämtas det inte ut så blir du debiterad 300 kr för outlöst paket.

Jag bor i närheten av Falköping, kan jag hämta min order direkt på plats?
Ja det går att lösa. Skicka ett mail eller ring för att boka tid.
 

Hur vet jag när jag kan hämta min order hos mitt postombud?
När din order finns att hämta ut så skickar Postnord ett SMS eller mail till dig med information.


Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Safety first men ingen avisering från posten?
Kontakta vår kundtjänst om ordern verkar ha fastnat på vägen. Finns den på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med din legitimation och det kollinummer ordern har.

Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten? Först och främst säger du till om detta när du hämtar ut paketet på posten. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras. När du gjort detta så kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Produkter

Jag önskar kompletterande information om en produkt, vart vänder jag mig?
Saknar du information om en produkt får du gärna kontakta vår kundtjänst på info@safety1.se eller 0709 84 56 10 så hjälper vi dig.

Jag saknar mått för en produkt jag vill köpa, hur gör jag?
Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Kontakt

Jag hittar inte det jag söker på denna sida hur kontaktar jag er? Du kan kontakta oss både via mail info@safety1.se eller 0709 84 56 10 så hjälper vi dig.

Vilka öppettider har kundtjänst?
Våra öppettider är Måndag – Fredag  0700-1600.